Glutenvrij brood: meer vezels en minder zout dan ‘gewoon’ brood

16 Nov

Voedingswaarde glutenvrij brood

Glutenvrij brood is ongezonder, zouter, vetter en bevat meer suiker dan ‘gewoon’ brood”.

Is dat nu waar of niet waar? Kun je met een gerust hart glutenvrij brood eten in plaats van ‘gewoon’ brood? Wij testten de voedingswaarde en smaak van 10 soorten glutenvrij bruin brood en vergeleken die met twee ‘gewone’ broden.

Hoeveel brood is eigenlijk gezond?
Wat is gezond ‘gewoon’ brood en wanneer krijg je een gezonde hoeveelheid brood binnen?

Het Voedingscentrum adviseert volwassenen 6 tot 7 sneetjes brood per dag te eten. Bij voorkeur volkoren. Maar de Nederlander eet er maar 3 tot 4 en dan ook lang niet altijd volkoren. Halen we het dan met drie sneetjes glutenvol of glutenarm brood wel een gezonde hoeveelheid voedingsvezel, vitamine en andere belangrijke voedingsstoffen die in brood zitten?

Iets meer vet, maar minder zout
Brood is een belangrijke bron van koolhydraten en jodium. En vooral volkorenbrood bevat veel belangrijke voedingsvezels, vitamines en mineralen.

Roelina van De Dames Dijk maakte een analyse van de voedingswaarde van de geteste broden, en vergeleek die met twee ‘gewone’ broden, een bruin tijgerbrood en een meergranenbrood uit de supermarkt. Het blijkt dat de door ons geteste glutenvrije broden ten opzichte van twee referentiebroden over het algemeen:

  • iets meer vet bevatten
  • minder eiwit
  • meer vezels en
  • minder natrium (zout).

Dat viel mij mee. Maar er is nog een ‘catch’.

Te weinig jodium
In ‘gewoon’ brood uit de winkel zit vrijwel altijd bakkerszout. Dat is zout waaraan extra jodium is toegevoegd. Dat is nodig voor onder andere een goede schildklierwerking. Eet je zelf gebakken brood, of de geteste glutenvrije broden, dan krijg je te weinig jodium binnen.

Geen bakkerszout in 7 van de 10 broden
In 7 van de 10 broden geteste broden is namelijk geen bakkerszout gebruikt: daardoor krijgen mensen die de geteste soorten glutenvrij brood eten, echt minder jodium binnen. Maar als je drie tot vier sneetjes brood (met of zonder gluten) met bakkerszout eet en geen jozo-zout gebruikt, loop je al een risico op een tekort aan jodium. Zelf broodbakken met jozo-zout lost een mogelijk tekort niet op. Jozo zout bevat ongeveer de helft minder jodium dan bakkerszout.

Genoeg vezels
Wat zeker meeviel was de hoeveelheid vezels in de glutenvrij broden. Maar er is wel discussie over de vraag of geïsoleerde en synthetische voedingsvezels net zo goed werken voor je lichaam als voedingsvezels die van nature voorkomen in voedsel. Enfin, die discussie gaan we hier niet voeren. Uit de analyse bleek dat van de geteste broden:

  • Genius meerzaden de meeste voedingsvezel bevat: 10,4 g/100 gram en
  • Consenza de minste voedingsvezel: 3,9 gr/100 gram.

Ter vergelijking, de referentiebroden bevatten 4,9 (bruinbrood) en 6,3 gram (meergranenbrood) gr voedingsvezel per 100 gram.

Glutenvrij brood een vette hap?
Glutenvrij brood zou qua vet een stuk ongezonder zijn dan glutenvol tarwebrood. Uit de analyse bleek dat het totale vetgehalte nogal verschilde.

Meeste vet: Genius triple meerzaden bevat 12,2 g vet per 100 gram.
Minste vet: Schar rustico meergranenbrood bevat 3,3 g vet per 100 gram.

In de referentiebroden verschilde het vetpercentage ook. Het ene brood bevatte rond de 2 gram, de andere 4,8 gram per 100 gram. Die verschillen worden onder meer veroorzaakt door het gebruik van pitten en zaden die relatief veel goede vetten bevatten.

Meer ‘ongezonde’ vetten
Maar op het brood van Damhert na, bevatten alle glutenvrije broden meer verzadigde (de niet zo goede) vetten dan de referentiebroden. Die bevatten tussen de 0,5 en 0,7 gram verzadigd vet per 100 gram terwijl in de glutenvrije broden tussen de 0,5 (Damhert) tot 1,6 gram (Consenza) verzadigd vet per 100 gram brood.

natriumgehalte in glutenvrij broodr

Helemaal niet zout!
Zout is een smaakversterker en in alle geteste en referentiebroden broden zit zout. Genius Bruin en Damhert Nutricion bevatten het meeste natrium: 0,91 en 0,62 gr/100 gram brood.
De andere broden zitten keurig onder de waarden van de referentiebroden (0,48 gr/100gr brood). Sommigen zitten ver eronder zelfs, zoals Schär Meesterbäckers Mehrkorn met 0,12 gram natrium per 100 gram brood.

Conclusie? Gewoon blijven eten!
Het glutenvrije brood is niet heel erg ongezond. Het niet per se zouter dan gewoon brood, en qua vezels zit het wel goed. Het is wel wat vetter dan ‘gewoon’ brood dus dat is iets om rekening mee te houden in je voedingspatroon.
De kwestie van jodium is lastiger op te lossen. Maar de vraag waarom er in het brood geen bakkerszout zit, hebben we neergelegd bij een aantal broodproducenten, dus: wordt vervolgd!

*De referentiebroden waren een tijger bruin brood en meergranenbrood.

Alles weten?
Wil je net als wij het naadje van de kous weten?
Bekijk dan de tabel met de voedingswaarde van de geteste glutenvrije broden of
Lees en bekijk meer over de achtergrond en de resultaten van de smaaktest op deze blog of bij De Dames Dijk.
Een beeldverslag over de leuke proefavond staat op Storehouse Smaaktest glutenvrij brood.

Advertenties

8 Reacties to “Glutenvrij brood: meer vezels en minder zout dan ‘gewoon’ brood”

  1. elize91 16 november 2014 bij 22:23 #

    Interessant om te lezen! Leuk! En nu ben ik wel benieuwd: Welke drie broden bevatten wél bakkerszout?

    • Ingrid Kooijman 18 november 2014 bij 13:42 #

      Hoi Elize,
      De broden van Yam en de Rustico van Schär bevatten wel bakkerszout.
      En dat zijn nu precies de broden die hier dagelijks gegeten worden. Gelukkig maar want na deze uitkomsten maakte ik me wel een beetje zorgen om de jodium inname. Heb ook meteen bakkerszout gekocht om toe te voegen aan zelfgebakken brood. Want aan de aanbevolen hoeveelheid sneetjes brood voor volwassen kom ik sowieso niet. Mijn zoon eet dan gelukkig weer wel de aanbevolen hoeveelheid voor zijn leeftijd. Eet jij die 6 of 7 sneden brood per dag?

      • elize91 18 november 2014 bij 13:47 #

        Dankje voor je antwoord Ingrid! Ik eet ook voornamelijk Yam brood, dus dat is mooi wat betreft de jodium! Ik red 6 tot 7 sneetjes brood ook niet hoor. Ik eet er meestal 2 tot 4 op een dag. Wel gebruik ik altijd jozo zout. Dat scheelt dan weer iets. Maar of ik daar die paar sneetjes ‘te weinig’ mee oplos?

  2. Wendy 18 november 2014 bij 08:26 #

    valt me heel erg mee – qua vezels en zout.

  3. mirjamholleman 18 november 2014 bij 21:11 #

    Interessant! En goed om te lezen.
    En jodium.. ik heb ooit berekend dat ik (net) voldoende binnen kreeg. Maar toen at ik meer (zelfgebakken) brood. Zal het binnenkort weer eens berekenen.

    • Inostrate 8 december 2014 bij 10:50 #

      Bakkerszout bevat extra jodium, ik raad ook aan om het te gebruiken in glutenvrije broodrecepten, of voor iedereen die alleen zelfgemaakt brood eet anders krijg je een tekort. Brood is een belangrijke bron om jodium dagelijks voldoende binnen te krijgen.

  4. Bert 15 mei 2017 bij 08:05 #

    Gdybym urodziła się na terenach przy rzece Ganges, powinnam kochać Wisznu. Wśród Arabów -Allaha. Izrael – Jahwe, Indie, Chiny – Budda. Także sam widzisz, mam full opcję do wyboru. Nie możesz mieć pec…oÃn›wi, czy wierzysz w tego boga co należy Gdybyś urodził się w Indiach, dzisiaj byś kochał Sziwę.

Trackbacks/Pingbacks

  1. De smaaktest glutenvrij brood: de winnaars en de verliezers | Meer dan glutenvrij - 16 november 2014

    […] En wat zit er dan in? En is het net zo gezond of ongezond als gewoon brood? Lees verder […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: